A bebop kialakulása
A következő stílusfordulat az 1940-es években érkezett a Yardbird vagy Bird néven ismert Charlie Parker (szaxofon) és Dizzy Gillespie vezetésével. Ezzel a dzsessz a tánczene fölé emelkedve egy művészi, kevésbé elérhető és inkább elméletivé vált, ami inkább maguknak a zenészeknek szólt. A bop-ban az improvizációk a dallamról átkerültek az akkordok kezelésére. A hard bop már inkább egy leágazás a dzsesszből, amely azzal próbálta meg a közönség számára is élvezhetőbbé tenni a zenét, hogy soul-os, gospel-es és blues-os elemeket alkalmazott. Népszerűségének csúcsát az 50-es és a 60-as években érte el olyan zenészekkel, mint Sonny Rollins, John Coltrane, Miles Davis, Art Blakey és Charles Mingus. Később a bop és hard bop követői, közöttük Miles Davis kialakították a modal jazz-t, amelyben a dal elemei sokkal szabadabban illeszkedtek egymáshoz mint korábban és gyakran csak a zongora és a basszus volt kötött, amire mindenki improvizált valamit a megadott hangnemben. A hard bop egy másik ágát, ami a Hammond orgonára épül soul jazz-nak nevezik. |